Saturday, April 30, 2011

dialah kekasih yg MAHA PENGASIH..

aku...
mempunyai seorg kakak...
kakak..
yg begitu hampir...
begitu rapat dengan hati dan jiwa ku..
dia temanku...
dia ratuku..selepas ibuku..
tatkala aku mencari dan mengenali TUHANku...
dialah kakakku...
yg membantuku mengenaliNYA..
namun...
takdirku....
x sempat melihat wajahnya..
x sempat menemui jasad zahirnya...
yg sempat..hanya melalui cerita2 mereka tentangnya...
cerita yg dari ratusan tahun...
turun temurun..menjadi khazanah pengalaman...
dan aku membaca kisah dia...menitis airmata..
menahan rindu ingin bertemunya...
menahan derita ingin mendengar kisah ma'rifatullah..darinya..

dialah...
waliyullah RABIAH BINTI ISMAIL ADAWIYAH..
atau d kenali rabiatul adawiyah...

wahai kakak ku pencinta ALLAH...
maafkan adikmu krn tanpa malu melafazkan kau sbg ukhti..
walau bukan sbg saudara seibu..
namun,kau lebih ku rasa dekat melebihi saudara kandung...
lahirnya dikau ratusan tahun mendahuluiku..
lama....756 masihi...dan kini ...2011 masihi...
d zaman yg menggigit,,khalifah abbasiah..
wahai kakak ku permata hatiku..
sungguh kau hanya mencari ALLAH..TUHANmu dan TUHAN adikmu...
kau mengajarku erti sebuah pengabdian kpd RABB krn cinta..bukan krn pengharapan dan takut semata..
wahai kakak ku bernama RABIAH..
kau d lahirkan sbg anak bongsu dan keempat..krn itu namamu RABIAH (yg keempat)..
dan adikmu juga anak yg keempat dan bongsu..
wahai kakakku bernama RABIAH...
engkau mengajar dan mendidikku...
agar mencari kekasih kita...
ALLAH HAQQ...
engkau sentiasa berdoa memohon pada KEKASIH itu..
agar menetapkan hati serta menenggelamkanmu dalam cinta dan mengingatiNYA semata...
wahai kakak ku buah hatiku...
aku menyintaimu wahai kakak ku..
aku mendamba utk bertemu denganmu...
walau dalam mmpi...cukuplah utk ku menatap wajahmu penuh suci..
lambang anugerah KEKASIHmu...
inginku memelukmu..krn x tertahan merinduimu...
kau mentarbiah hatiku...yg asalnya dari TUAN kita...
engkau menyerahkan hatimu semata kpd RABB...
sehingga kau mengharamkan syurga buatmu....dan menghalalkan neraka buatmu...
jika ibadahmu krn keduanya..bukan krn KEKASIHmu...
wahai kakak ku...
adikmu mendamba agar dapat bertemumu...bersua dua muka...berbicara 2 lisan...
berhadapan dengan penuh cinta...cinta menuju ALLAH SUBHANAHU WATA'ALAA...
melupakan dunia yg penuh dugaan...
wahai RABIATUL ADAWIYAH...
KESEKIAN KALI..HATIKU SENTIASA MENGENANGMU..
krn hatiku mencari TUHAN kita...ALLAH yg satu...
aku bertawassul dengan namamu..
dengan kewalianmu d sisi TUHAN mu...
moga2 DIA ALLAH yg MAHA PENYAYANG berkenan memaqbulkan harapan seorg hamba..

yaa rabiatul adawiyah..
aku merasakan dekat krn kau bukan seorg yg yg d kurniakan kelebihan oleh TUANmu..namun engkau masih mencariNYA...
yaa rabiatul adawiyah..
aku merasa hampir dgnmu..krn engkau bukan dari keturunan rasulullah..jadi aku tidak merasa rendah diri..
yaa rabiah...aku merasa aman membaca kisahmu..kerana tiada apa yg menaikkan martabatmu melainkan pengabdian mu pd ALLAH..
tiada istilah harta,keturunan mahupun rupa...itulah cinta haqiqi menuju RABB..

biarlah...tinggal rahsia kitaa....
bahawa engkau ku rindu...dan engkau ku nanti...
wujud berbicara dalam hatiku...secara sembunyi...
tanpa mereka tahu...engkau hamba yg ALLAH kasih ...
sedang berbicara dengan aku,mencari YANG MAHA PENGASIH...~
AMEENN..

:: el intizaar mahabbatillah ::

Comentários:

Post a Comment

 
© 2009 | InTiZaaR | Por Templates para Você | This template is brought to you by : allblogtools.com